Wexnet inspirerade till ändrade framtidsplaner

Att plugga till brandingenjör var planen, men efter att Anton, snart 20 år gammal, arbetat hos oss på Wexnet i nästan ett år ligger fokus på datateknik.

Allt började med att Tekniksprånget var på Antons gymnasieskola och informerade om sitt praktikprogram som vänder sig till ungdomar som gått ut gymnasiet och som vill testa att arbeta med teknik.När Anton efter gymnasiet inte kom in på den utbildning han sökt behövde han något att göra under hösten och sökte därför jobb hos Växjö Energi genom Tekniksprånget.

Under sin tid hos oss har Anton fått testa att arbeta i flera olika delar av verksamheten, bland annat på Sandviksverket som är Växjö Energis kraftvärmeanläggning där vi producerar el, fjärrvärme och fjärrkyla. Mest har han dock arbetat med det öppna stadsnätet på Wexnet och i första hand på kundsidan.

– Jag har gjort många olika saker, jag har bland annat fått vara med utvecklingssektionen och fått se hur man konfigurera switchar. Jag har även varit ute och arbetat vid våra noder och besökt serverhallar och mycket mer.

Vidare anställning

Efter fyra månader var Tekniksprånget-perioden över. Anton hade gjort ett bra jobb och blev därför tillfrågad att stanna kvar hos oss på Wexnet.

– Jag fick ett vikariat på supporten där jag nu varit i ungefär ett halvår. Det var perfekt för mig då utbildningen jag ville söka till började till hösten, så jag behövde något att göra till dess.

På supportavdelningen har Anton i första hand svarat i telefon och på e-post från kunder eller tjänsteleverantörer. De vanligaste kundärendena berättar han är kunder som inte kommer igång med sina tjänster och behöver hjälp att koppla på dem. Många gånger handlar det även om att kunderna upplever problem med sin internetanslutning.

– Den allra vanligaste orsaken till störningarna är faktiskt kundens egen utrustning, en kabel som är trasig eller så. Jag upplever även att många väntar med att felanmäla sina bekymmer och är sedan upprörda över att internet inte fungerat på länge, men de måste höra av sig för att vi ska ha en chans att hjälpa till!

Några gånger i veckan åker Anton ut till kunder som behöver hjälp med
sin utrustning i hemmet. Han är även ute och kollar till Wexnets utrustning, ett skönt avbrott i vardagen tycker han.

– Vi har ett lagom flöde av kundärenden vilket gör att man kan göra det där lilla extra för varje kund. När jag har möjlighet ringer jag upp dem igen för att kontrollera att allt fungerar som det ska, eller för att undersöka om kontakten med tjänsteleverantören har gått bra.

Lärdomar

Anton är nöjd med sin tid hos oss och tycker att det varit både intressant och lärorikt.

– Det jag lärt mig är sådant som jag kommer att ha med mig framöver. Jag kommer att kunna dra nytta av den kunskap jag fått både i framtida jobb men även privat.

Innan Anton började arbeta hos oss kunde han inte så mycket om nätverk och internet. Han visste hur man ansluter en router och får igång den, men nu har han till och med koll på hur det fungerar i nodstationen till vilken kundens anslutning är kopplad till.

– Jag har fått en förståelse för hur komplex tekniken är och hur mycket som kan gå fel. Nu vet jag även hur mycket saker jag bör kolla upp med min anslutning hemma, om jag har problem, innan jag ringer min leverantör.

Tidigare var Anton mer blyg och tyckte det kändes jobbigt att prata med främmande människor. Efter sin tid på supporten med flitig kundkontakt har det ändrats mycket. De positiva kommentarerna han får i samtal med kunder skriver han upp på en whiteboard på kontoret.

– De motiverar mig och gör att jag anstränger mig mer för att göra ett bra jobb. Nöjda kunder är en överhuvudtaget väldigt positiv grej med jobbet. Någon tyckte till och med att jag var värd en löneförhöjning.

Karriärplaner

Tidigare hade Anton planer på att utbilda sig till brandingenjör. Men efter sin tid på Wexnet kändes det plötsligt inte lika intressant längre. Nu hoppas han istället på att komma in på utbildningen ”Datateknik, mjukvaruutveckling och mobila plattformar” i Jönköping, i höst.

– Jag är sedan tidigare intresserad av datorspel och efter att ha jobbat på Wexnet med nätverk så känner jag att det vore kul att fortsätta på teknikspåret.

Slutligen vill Anton passa på att slå ett slag för Tekniksprånget.

– Det är en väldigt bra erfarenhet. Man får känna på hur det är att arbeta på ett företag vilket kan vara en bra erfarenhet att ha med sig innan man börjar plugga. I och med att man arbetar i fyra månader blir det lite mer än ett vanligt sommarjobb och man lär sig jättemycket!

Vi tackar Anton för sin tid hos oss på Wexnet och önskar honom lycka till med karriären. Har vi tur kanske han kommer tillbaka till oss efter vidareutbildningen.